Aftellen is begonnen - Reisverslag uit Port Douglas, Australië van Barry Kolk - WaarBenJij.nu Aftellen is begonnen - Reisverslag uit Port Douglas, Australië van Barry Kolk - WaarBenJij.nu

Aftellen is begonnen

Blijf op de hoogte en volg Barry

21 April 2015 | Australië, Port Douglas

3 april 2015:
Na goed uitgeslapen te hebben heb ik vandaag besloten om me even te gaan focussen op solliciteren, CV bijwerken, en me blog bij te schrijven. Ook ben ik naar de openbare bibliotheek gegaan om foto's van mijn camera op Facebook te plaatsen, maar helaas bleek het maar een 40 min. sessie te zijn en het uploaden duurde uren. Omdat het buiten ook niet zo geweldig weer was vond ik het ook niet erg om in het hostel te blijven. Zo ging de dag toch nog erg snel voorbij en voor ik het wist was het alweer avond. Na eerst nog even film gekeken te hebben in de tv kamer ben ik daarna lekker naar bed gegaan.

4 april 2015:
Vandaag had ik weer met Lachlan afgesproken en ging hij mij nog een paar andere delen van Brisbane laten zien. Met de ferry (die naar alle plekken in de rivier gaat) heb je een geweldig uitzicht op brisbane. Ook een kathedraal en kerk bezocht wat altijd mooi blijft om te zien. Toen het rond etenstijd aankwam zijn we met de Ferry naar Hamilton gegaan. Hier hebben ze iedere vrijdag en zaterdag the eat street. Dit zijn allemaal scheeps containers waar ze eet kramen in gemaakt hebben. Hier kan je dus ook ontzettend lekker eten en drinken krijgen. Zo hebben we meer gegeten dan we eigenlijk op konden, en een liter vers gemaakte ijsthee opgedronken, we staan op ontploffen dus. In een zonnestoel met uitzicht op de rivier en brisbane city zijn we lekker wezen uitbuiken. Veel kunnen praten en lachen voordat het weer tijd was om naar huis (want zo ga je het hostel noemen na een paar maanden) te gaan.

5 april 2015:
Na eerst uitgecheckt te hebben in het Hostel, ben ik daarna uitgenodigd om Bij Will zijn ouders (de jongen van Surfers Paradise) te komen overnachten. Door eerst opgehaald te worden door Will en zijn moeder zijn we daarna wezen lunchen. Na de lunch had Will een pool party van zijn nicht. Zoals wij het herkennen van de Amerikaanse films, zo gaat dat hier dus ook. Mensen komen gewoon naar binnen, zuipen zich klem, muziek en natuurlijk een zwembad. Super geweldig om dit mee te mogen maken. Na de poolparty en veel gedronken te hebben gingen we eerst naar Will zijn huis terug om ons om te kleden. Bleek dus dat Will zijn ouders een super mooi, 100 jaar oud, groot huis hebben en dat Will zijn vader een eigen architecten bedrijf hebt. Zijn familie is ontzettend aardig en willen graag voor je zorgen. Na omgekleed te zijn gingen we naar één van de grootste clubs van Brisbane, genaamd the Family. Omdat we al best veel gedronken hadden op het huis feest hadden we daar niet echt meer doorst en drinken nodig. Hier kwamen we ook nog Michael en Lachlan tegen wat dit als een super avond maakte!

6 april 2015:
Met hoofdpijn en een kater maakte de moeder van Will ons al vroeg wakker. De moeder wilde mij graag een hoop van Brisbane laten zien. Na eerst een heerlijk ontbijt (bagon met ei) zijn we in de auto gestapt. Zo heeft Will zijn moeder mij de scholen van Will en zijn broertje en zusje laten zien, nog wat oude gedeeltes van Brisbane en heeft ze ons naar mount cootha gebracht. Het hoogste punt van Brisbane met een geweldig uitzicht op de stad zelf. Na mount Cootha zijn we nog naar een park geweest waar je kangaroo's, koala's en nog wat typische Australische dieren kon zien en aanraken. Na het park werden we opgehaald door Will zijn beste vriend en een andere vriend waar we de middag hebben gespendeerd met kletsen en buiten genieten. Wel allemaal een beetje uit de hoogte hoor, zijn beste vriend is 20 en heeft al zijn eigen BMW en praat er de hele tijd over. Savonds bij Will thuis heeft zijn moeder heerlijk uitgebreid gekookt. Met een rood wijntje aan tafel gekletst en daarna op de veranda (met uitzicht op Brisbane city) nog genoten.

7 april 2015:
Na eerst goed uitgeslapen te hebben en niet meer moe te zijn van de dag er voor had ik eerst even de tijd om rustig mijn bus en de volgende accomodaties te boeken. Toen dit gebeurd was heeft Will zijn moeder ons weer mee genomen naar een paar geweldige locaties in de omgeving van Brisbane. Met eest het oudste en eerste huis van Brisbane bekeken te hebben (wat erg interessant was) zijn we daarna lekker wezen lunchen in een oude elektriciteitscentrale wat is omgebouwd tot theater en restaurant. Als afsluiter nog de Universiteit (die mega groot is) gezien te hebben zijn Will en ik nog naar de bioscoop gegaan. Na de bioscoop had Will een date en bleef ik bij de ouders, broertje en zusje thuis wat een erg gezellige en leuke avond was.

8 april 2015:
Vandaag is het tijd om deze geweldige familie te verlaten. Na ze 1000 maal bedankt te hebben voor alles en nog een cadeau geven te hebben was het voor mij weer tijd om in me grote vriend te stappen. De bus richting Noosa. Will zijn moeder heeft me een hoop goede tips gegeven over wat mooie plekken zijn om te stoppen en wat daar te doen. In Noosa aangekomen te zijn bleek Will zijn moeder gelijk te hebben. Het is prachtig. Veel palmbomen, aan het water, wilde papegaaien en veel strand. Aangezien ik pas rond etenstijd aankwam ben ik eerst boodschappen gaan doen. Tijdens de wandeling naar de supermarkt heb ik een mooie zonsondergang gehad over Noosa en de haven. Na goed gegeten te hebben ben ik in de haven gaan zitten en genoten van deze mooie plek, wat ik al bereikt hebt, wat het me gebracht heeft en wat voor ervaringen ik rijker ben.

9 april 2015:
Na wakker te worden in de warme zon van Australie wilde ik eerst een kano huren. Helaas voor mij waren er mensen al vroeg bij en zijn alle kano's al weg. Dan maar te voet langs het water lopen. De zon schijnt heerlijk en Noosa is een mooie plek. Wel merk je dat er veel mensen met geld wonen omdat de huizen mooie, groot of gigantisch zijn. Misschien omdat ik nu al zo gewend ben aan hostels (die niet altijd even goed schoon zijn), is alles nu wel voor mij een luxe. Na een half uur lopen kwam ik bij het national park van Noosa aan. Dit is een prachtig regenwoud op een schiereiland van maar liefst 40m2. Genoeg meters om een dag in door te brengen. Met rond vliegende papegaaien en als je mazzel hebt kan je ook nog walvissen spotten. Helaas voor mij is het niet het juiste seizoen van het jaar om ze te kunnen zien. Ik had wel de mazzel om over een naakt strand te lopen met mensen die al veel te lang in de zon liggen en al helemaal verrimpeld zijn.

Na zelfs nog even op een strand (met zwembroek aan) gelegen te hebben was het tijd om terug te gaan naar het hostel, me spullen te pakken en de bus te nemen richting Hervey bay. Ik wilde eigenlijk een stop maken in Rainbow beach, maar aangezien het school vakantie in Australie is, zijn de 3 hostels die Rainbow kent al volgeboekt. Tijdens de bus reis heb ik wel even goed kunnen nadenken over mij trip die ik al gemaakt heb, wat mijn meest favoriete land is en mijn minst favoriete van de 3. Zo staat Nieuw Zeeland op 1, 2 is Indonesie en 3 is Australie. Toch blijft er veel te zien in Australie, en geniet ik iedere dag dat ik hier mag zijn.

In Hervey bay aangekomen werd ik opgehaald door een shuttle bus van het hostel. Het meisje die mij op kwam halen komt ook uit Nederland, na een aantal maanden reizen kan je gelijk horen of iemand Nederlands, Duits, Zweeds of Engels is. Ze heeft me dus een klein beetje al rond geleid door Hervey bay, en wat vertelt wat je hier kan doen. Om het nog gekker te maken komt ze uit Castricum (een dorp niet ver van waar ik woon). Leuke gesprekken dus kunnen voeren. In het hostel aangekomen heb ik ingecheckt, eten gekookt en daarna op de bank, in de gezamenlijke kamer, een boek gelezen aangezien het al 10 uur is.

10 april 2015:
Eerst maar me ochtend beginnen met sportief een rondje hardlopen. Tijdens het hardlopen zie ik ook gelijk een beetje wat van de omgeving. Hervey bay is een rustig en klein plaatsje met 6 kilometer lang strand. Omdat het een bay is zijn de golven niet groot genoeg om te surfen maar wel lekker om in te zwemmen. In de verte zie je Fraser island liggen. Fraser island is een prachtig zandeiland met wilde dieren, witte stranden, heldere blauwe zee en veel groen. Het is een must go om heen te gaan!

Eenmaal terug bij het hostel aangekomen heb ik mijn dag gespendeerd met foto's uploaden, solliciteren (het is niet altijd rozengeur en maneschijn natuurlijk), voor een studie kijken en misschien nog een talencursus.

Om het weekend te vieren (wat het voor een Backpackers eigenlijk iedere dag is) heeft het hostel een gratis BBQ avond. Tijdens de BBQ avond gezellig met de crew en de gasten van het hostel gegeten en gepraat wat de gehele avond in beslag nam.

11 april 2015:
Om verder Hervey bay te verkennen heb ik een mountainbike gehuurd. Altijd een goede manier om omgevingen te verkennen. Zo eerst naar grote pier gegaan van 600m. Deze bewandeld en lekker uit gewaaid. Vanuit de pier heb je een goed uitzicht op Fraser Island. Vlak bij de pier was een reddingszwem dag georganiseerd waar ik eerst even naar ben wezen kijken. Nadat dat afgelopen was heb ik de mountainbike weer gepakt en ben ik verder naar de haven van Hervey bay gereden waar graten jachten, zeilboten en vissersboten in liggen. Vlakbij de haven was ook een haaien museum met een spectaculaire film over haaien. Het is niet veel maar wel leuk om een uur in rond te kijken. Ook heeft Hervey bay een walvissen museum (omdat er nogal veel walvissen hier komen). Hier vind je wat informatie over de walvissen en heb je een reuzen standbeeld van de walvis zelf. Naast het walvissen centrum heb je ook nog een klein straatje met street art. Ik moet zeggen dat ik dit wel veel mis in Australie. Ik weet dat Melbourn erg cultureel daarmee is, maar de rest van Australie niet zo. Met als afsluiter van mijn fiets dag ben ik nog even de zee in gedoken als afkoeling.

Na het eten ben ik nog even naar een strand tentje geweest genaamd Enzo's, wat 1 van de populaire strand tenten daar is. Daar met een biertje relaxt gezeten en genoten van de sterren en het geluid van de zee.

12 april 2015:
Aangezien mijn bus pas vanavond rond 20:50 vertrekt, heb ik mijn dag gespendeerd met lui aan het zwembad liggen, want zoals mijn vader zou zeggen, je moet gebruik maken waar je voor betaald. Zo heb ik dat vandaag dus lekker gedaan, zwemmen in het zwembad en bruin worden in de zon. Toen de zon onder was nog even een film gekeken in de cinema room en toen was het weer tijd om op de bus te stappen. Weer een bus reis van 12 uur richting Airlie Beach.

13 april 2015:
Na een kort nachtje slapen en wakker worden van de zon in je gezicht, komen we alweer bijna aan bij Airlie beach. Vandaag precies over 2 weken ben ik alweer terug in Nederland, wat gaat de tijd toch snel. Ook hoe meer het dichterbij komt, hoe meer ik ook naar huis wil, toch zal ik nog zeker genieten van mijn laatste 2 weken in Australie (vooral van de warme zon).

In Airlie beach aangekomen scheen de zon vol op. Airlie beach is eigenlijk niet echt een strand maar meer een haven. De meeste mensen komen hier om de whitsundays Tour te doen. Dit is een boot trip die je naar allerlei prachtige eilanden in de omgeving brengt. Verder is het plaatsje meer een relax/uitgaans plek vooral gericht op jongeren en Backpackers. Omdat het niet echt een plek is om in de zee te zwemmen hebben ze een zwembad aangelegd dat op een strand lijkt, dit noemen ze ook wel The Lagoon. Dit is de beste plek om lekker te relaxen in Airlie beach.

Na ingecheckt te hebben heb ik hier ook mijn middag gespendeerd. Heerlijk zwemmen en bruin worden in de warme zon. Ook een paar keer in slaap gevallen omdat ik die nacht niet zo goed geslapen heb. Savonds ben ik met een groepje van mijn hostel bij een bar met live muziek wezen drinken. De live muziek was erg goed en de sfeer was gezellig.

14 april 2015:
Na eerst 7km hardgelopen te hebben en een prachtig deel van Arlie beach gezien te hebben wilde ik in de middag wel een Hike doen. Niet ver van Airlie beach is Mount Roopa. Een 8km lange Hike die je naar een kiezelsteen strand en het topje van Mount Roopa brengt. Tijdens de wandeling kom je ook een aantal wilde dieren tegen, waaronder slangen, kalkoenen en papegaaien, erg normaal in Australie. Op het hoogste punt van Mount Roopa heb je een prachtig uitzicht op de whitsundays eilanden en de omliggende plaatsen. Zeker even de moeite waard om hier bij stil te staan en na te bedenken waar ik nu ben.

Terug bij het hostel waren er nieuwe mensen in mijn kamer. 2 Duitsers die savonds een feestje hadden van de whitsundays Tour. Hier kon ik natuurlijk geen nee tegen zeggen en ben met hun mee gegaan naar een paar gezellige pubs en een club in Airlie beach. Gelukkig begint het uitgaan hier best vroeg dus lig je ook niet gigantisch laat op bed. Wel is het iedere keer schrikken hoe duur een biertje hier is ($8 = €5,60). Dat scheelt gelukkig weer een kater de volgende dag.

15 april 2015:
Maar goed dat ik vandaag geen kater heb want spontaan ben ik een kano gaan huren om de eilanden te verkennen. Eerst had ik de bus gepakt naar een plaatsje niet ver van Airlie beach, en wat dichterbij de eilanden ligt. Hier een kano gehuurd en zo snel mogelijk het water in. Na een half uur paddelen kwam ik op een klein eilandje aan met prachtig wit fijn strand en een klein regenwoud. Een mooie plek om te lunchen, en trots te zijn op mezelf. Dit neemt niemand meer van me af.

Na een rondje rond het eiland gelopen te hebben (10 min). Ben ik naar een ander eiland gepaddeld. Dit is een wat groter eiland met opnieuw een super wit strand en prachtige oerwoud.

Na terug te zijn aan de kust en me kano ingeleverd te hebben ben ik nog even aan The Lagoon gaan liggen voor het weer tijd was om avond te eten. Na het eten heb ik mezelf nog even getrakteerd op een ijsje. Als Backpackers vergeet je soms wel eens jezelf te trakteren en probeer je zo goedkoop mogelijk te leven, dus een ijsje was wel op zijn plaats.

16 april 2015:
Na een paar dagen met volop zon was het vandaag tijd voor regen. Gelukkig voor mij zit ik vandaag de gehele dag in de bus richting Cairns. Perfect moment om me blog weer bij te schrijven, naar buiten te staren en een boek te lezen. Halverwege de bus reis stond er een verrassing op me te wachten, in missionair beach stapte namelijk ook Jennifer en Kade (de twee van Canada) in. Na verbaasde blikken van ons zelf en een dikke glimlach om elkaar weer te zien kon de bus reis verder gaan naar Cairns. Na 10 uur in de bus gezeten te hebben kwam ik aan in het tropisch Cairns. Eerst even een flinke hug van Kade en Jennifer! Simon (de jongen van Surfers Paradise en Brisbane) is ook in Cairns, en na eerst ingecheckt te hebben en een lekkere douche te hebben gehad ging ik naar het centrum van Cairns om wat met Simon te drinken. Toen we op een terras zaten kwamen Jennifer en Kade ook toevallig langs gelopen die zich aansloten bij ons gezelschap, een top en spontane avond dus weer!

17 april 2015:
Eerst mijn ochtend weer goed beginnen met 7km hardlopen. Hardlopen is vooral een goede manier om de omgeving te verkennen. Na het hardlopen had ik mijn dag ingepland om het centrum van Cairns te verkennen. Cairns ligt aan de zee maar is niet echt een zwem / surf plek helaas. Op zulke plekken waar je niet kan zwemmen hebben ze een nep strand met zwembad aangelegd zodat je toch kan genieten en relaxen van het heerlijke weer. Vandaag was het weer niet super spectaculair maar het maakte mijn dag niet minder vervelend. Cairns is niet groot en niet super bijzonder maar wel een leuk plaatsje om te bezichtigen. Naast een groot shopping mall heeft Cairns ook gezellige winkel straatjes, en een gigantische fruit en groente markt. Op de markt kon ik me niet weerhouden om verschillende soorten fruit en groenten te kopen. Cairns en omgeving heeft een erg tropisch klimaat, zo vind je dus ook vele palmbomen, bamboo bomen en andere tropisch groen.

Eenmaal terug bij me hostel had ik even wat gegeten en daarna weer met Simon afgesproken. Eerst zijn we even in zijn hostel wezen drinken en daarna in het centrum. De avond was niet super bijzonder dus lag weer lekker op tijd in bed.

18 april 2015:
Na weer even hard gelopen te hebben ben ik daarna naar een regenwoud/berg gelopen niet ver van mijn hostel. Het is een prachtig regenwoud, met goede wandelpaden en veel verschillende planten en bomen, papegaaien die rond je oren vliegen en kleine slangen die je voorbij kruipen. Boven op de berg had ik opnieuw een prachtig uitzicht. Cairns van boven ziet er erg plat uit vergeleken met andere groten steden waar ik ben geweest maar blijft toch erg mooi om te zien.

Toen het begon te regen ben ik terug gelopen naar me hostel. Gelukkig kwam ik net op tijd aan want het kwam met bakken uit de hemel. Toen het eenmaal droog begon te worden was het ook alweer etenstijd. Jennifer en Kade hadden mij uitgenodigd om bij hun in het hostel te komen eten. Met verse ingrediënten van de markt hebben we een heerlijke avondmaaltijd gehad. Omdat dit echt de aller aller aller laatste keer is dat ik ze zie ben ik in hun hostel blijven hangen waar we nog gezellig gepraat hebben.

  • 21 April 2015 - 19:20

    Emmy Van Der Kollk:

    Barry leuk weer om je verslag te lezen. Wanneer kom je precies terug. Wie weet zie je yvette nog voordat ze weggaat. Zij vertrekt met. Alex op 08 mei

    Geniet nog maar even van je laatste weken

    Groetjes emmy

  • 22 April 2015 - 17:13

    Inekebooij:

    Leuke verhalen heb je weer geschreven Barry en wat heb je
    veel gezien en beleefd de afgelopen maanden. Nog even blijven
    genieten van al het moois daar en dan weer terug naar het
    mooie Nederland. Fijne tijd nog daar. Gr. Ineke

  • 06 September 2015 - 14:54

    JANICE HAM-MATAGORA BIGOT DeLAPA:

    Hallo BARRY, alles goed met jou? Wacht nog op het einde van jou reisverslagen, of komt het niet meer? Jammer dan. Groetjes JANICE.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Port Douglas

Mijn eerste reis

A trip to discover the world and myself

Recente Reisverslagen:

21 April 2015

Aftellen is begonnen

17 Maart 2015

Kia ora

27 Februari 2015

INDONESIE - NIEUW ZEELAND

13 Februari 2015

JAKARTA - PANGANDARAN

04 Februari 2015

JAVA
Barry

Mijn reizen en mijn ervaringen

Actief sinds 04 Jan. 2015
Verslag gelezen: 998
Totaal aantal bezoekers 5433

Voorgaande reizen:

18 Januari 2015 - 27 April 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: